Lionel Maes

Van wereldreiziger tot GoPro-ambassadeur

Lionel Maes heeft de wereld gezien. Met de surfplank in de hand reisde hij jarenlang naar de meest idyllische plaatsen op onze planeet. Tot hij door GoPro gespot werd. Vandaag is hij hun aanspreekpunt nummer één in België. En bij zoveel verantwoordelijkheid past uiteraard een bril die net iets meer heeft.

Mykita Lite Kjell

Lionel Maes heft zijn bril van zijn neus. Merk: Mykita. Model: Lite Kjell. Vederlicht en volledig schroefloos. Vervaardigd in Berlijn in de fabrieken van Pelikan, waar ook de wereldbekende vulpennen tot leven worden gewekt. “De ronde glazen die door een fijn brugje met elkaar verbonden zijn, de opvallende lichtheid van het montuur, telkens weer greep ik tijdens mijn eerste bezoek aan Broers & Brillen terug naar die bril”, vertelt hij. “Die keuze was niet meteen evident. Goed twee jaar geleden waren dergelijke monturen alles behalve ‘in’. Maar net die subtiliteit vond ik iets toevoegen aan mijn gezicht. Telkens als ik in de spiegel keek, was ik enthousiast. En blijkbaar heb ik niet slecht gekozen. Ik weet nog toen ik de eerste keer langsging bij een goede vriend, hij mij straal uitlachte. Zijn vriendin echter hield niet op de bril te bejubelen. Sindsdien heb ik alleen nog maar positieve reacties gehad, soms uit totaal onverwachte hoek. Onverhoeds, op straat, op festivals komen mensen uit het niets aanwaaien om te melden wat voor een leuke bril ik op heb. Die fanbase is fantastisch natuurlijk (lacht).”

Wereldreiziger

Als er één iemand is die het imago van de doodsaaie brillendrager op zijn kop kan zetten, dan wel Lionel Maes. Vandaag werkt hij succesvol voor GoPro, tot enkele jaren geleden reisde hij als surfer-levensgenieter de wereld rond. Net die vogelvrijheid past helemaal bij het verhaal van Jan en Frederik, beiden mannen met een gezonde zin voor het leven. “Vanaf het eerste contact had ik een klik met hen”, aldus Lionel. “Ze waren benieuwd naar mijn verhalen. Enkele jaren geleden brak ik met mijn vriendin, was ik uitgekeken op mijn job. Ik ging mij afvragen waar ik naartoe wilde? Wat mij nu echt raakt in het leven? Cultuur, natuur, eten, sporten. Die dingen winden mij op. En dus ging ik de wereld verkennen. ‘s Zomers werkte ik in de horeca, dag en nacht, ’s winters deed ik hetzelfde op snowboardkampen, om nadien met het geld dat ik had verdiend op reis te gaan. Met de surfplank naar Mexico, Chili, Azië, Sri Lanka enzovoort. Ik heb de wereld gezien en die periode is ook de aanzet geweest tot mijn huidige job.”

Go Pro

Tijdens een trip naar Sri Lanka werden Lionel en zijn GoPro-camera gespot. “Een werknemer van GoPro. Wij gingen iets drinken samen. Die man was op zoek naar iemand voor de distributie van het merk in België. Na mijn trip begon ik voor hen te werken om het merk te implementeren op de Belgische markt. Ik was er de geknipte man voor. Sociaal, met veel contacten in outdoor core shops. Intussen zijn we met GoPro het stadium van enkel de extreme sporten gepasseerd. Het heeft zich ontwikkeld tot een echt familiemerk, wat meteen betekent dat ik met veel grotere klanten samenwerk en ook mijn voorkomen almaar belangrijker wordt. Mijn keuze voor de nieuwe bril valt ook samen met de ontwikkelingen in mijn werkleven. Het fijne montuur bepaalt mee wie ik ben. Het zorgt mee voor de professionele uitstraling die ik nodig heb.”